Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Въпрос на седмицата

Кои финансови показатели са най-важни?

Въпроса зададе И.П., 21 януари 2015, 1479 прочитания

Кои финансови показатели са най-важни?

“От 2 години развивам собствен бизнес – засега успешно. Във финансовата и счетоводната отчетност обаче виждам само скучни цифри, от които няма някаква особена полза, освен че се изискват нормативно. Кои са всъщност наистина важните финансови показатели, които характеризират бизнеса и перспективите пред него?”, И.П.

Отговаряме на въпроса на читателя И.П. с една статия, чийто автор е изпълнителния директор на Sageworks Брайан Хамилтон. Компанията Sageworks е разработчик на софтуер за управление на финансите, наречен FIND (Financial Information into Narrative Data), а статията на Хамилтон, до която ни отведе LinkedIn, е адресирана специално към предприемачите.  

Брайан Хамилтон
Предприемачите се открояват на фона на останалите хора. Те имат една особена черта на характера - усет, благодарение на който знаят как да осъществяват идеите си. Тези хора са пълни с ентусиазъм, те притежават творчески потенциал и нюх. Но не всички сред тях знаят достатъчно за управлението на финансите. Много известни бизнесмени, се затрудняват при четенето на финансови документи и не знаят, какво трябва да предприемат, след като са анализирали финансовата отчетност.   
Такива пропуски в знанията са сериозна заплаха за успешния бизнес и понякога могат да доведат до пълен провал. Затова придържайте се към следните 4 най-важни принципа, които ще ви помогнат да поддържате финансова стабилност на бизнеса:

1. Следете коефициента за рентабилност
Коефициентът за рентабилност на приходите е най-важният финансов показател, отразяващ каква част от приходите са печалба – т.е. 1 долар от нетния размер на приходите колко долара печалба е донесъл на фирмата.

Можете също така да определите рентабилността на активите, на собствения капитал и др. Проучете тези показатели, те отразяват способността на бизнеса да носи печалби.
Изненадващо е, че в много организации, включително публични компании, често на отдават дължимото внимание на тези коефициенти при управлението на финансите.   
В същото време не е трудно те да се проследяват, така че да имаме увереност, че бизнесът се развива в правилна посока.

Да приемем, че:
- в компанията А обемът на продажбите е $100, а печалбата - $20.
- в компанията Б обемът на продажбите е $200, а печалбата - $30.
Някой би казал, че фирма Б е по-рентабилна, тъй като има по-висока печалба. Обаче това е погрешно предположение - коефициентът на рентабилност на А е 20%, а на Б – 15%. С други думи, А е по-рентабилна – в тази компания всяка заработена парична единица носи 20% печалба. Съответно, компанията А в сравнение с Б ще бъде по-устойчива и управляема при евентуално съкращаване на обема на продажбите и ще може да запази финансовата си стабилност.

2. Поддържайте положителен cash flow
Положителният паричен поток разширява вашите възможности за управление на финансите, а от там – и на бизнеса. В отчета за паричните потоци има графа “парични потоци от текущи операции”, която ви дава информация за постъпленията на пари за определен период от време.

Ако паричният ви поток е отрицателен вие няма да можете да изплащате дължими суми по сметки и постоянно ще мислите дали имате достатъчно пари, за да платите за необходими стоки или услуги. В такава ситуация няма да ви е до стратегическо развитие – главната ви задача ще бъде да оцелеете.

Ако паричният ви поток е положителен, имате възможност да преценявате всички “за” и “против” при всяко решение – няма причина да се тревожите, че ще изключат електричеството в офиса, заради неплатени сметки.

Често отрицателния паричен поток предшества банкрут и всичко казано дотук е очевидно, но въпреки това, в много компании не следят внимателно този показател в процеса на управление на финансите.

Освен това, в много организации приравняват приходите и паричните средства, което, разбира се, не трябва да се прави. Не всички ще се съгласят, но една организация може да е печеливша, но въпреки това паричният и поток да е отрицателен. Например, вашата компания извършва продажба на стойност $100, към друга фирма, с която работи на принципа на безналични разплащания. Това означава, че вие няма да приемете налични парични средства, а ще впишете сумата в сметката за дължими вземания. Макар че компанията ви е заработила  $100, в нея реално не са постъпили пари – има само пари, които и се дължат. Препоръчително е такива ситуации да се ограничават както от гледна точка на размера на дължимите суми, така и от гледна точка на брой клиенти, с които се работи по-подобна схема.

3. Помислете преди да вземете кредит
Сигурни ли сте, че да вземете кредит е най-доброто решение? Много начинаещи предприемачи, без да се замислят теглят кредити, въпреки че бизнесът им още не е стабилен. Истината е, че когато вземете кредит, основният проблем е в това, че всеки месец трябва да връщате част от дълга. И никой не се интересува от това, че в даден момент може да имате финансови проблеми.
Нека напомним баналната истина: не можете да стигнете до банкрут, ако на никого нищо не дължите. Ако вече разполагате с изпитан бизнес модел, струва си да вземете кредит за да разширите бизнеса си. Практиката сочи обаче, че много ръководители вземат кредит прекалено рано, с което сами се поставят в ситуация, принуждаваща ги да вземат решения в краткосрочна, а не в стратегическа перспектива. В резултат те мислят само за оперативното управление на финансите – т.е. как да осъществят поредното плащане, а не как да постигнат целите си. Това намалява шансовете за успех на бизнеса.

4. Управлявайте финансите – оказвайте влияние на продажбите и печалбите
Постарайте се да разберете как вашите сътрудници, активи и дългове влияят на печалбите и продажбите. Този съвет звучи малко абстрактно, но е важно да се разбере, какво влияе в най-голяма степен на продажбите и приходите. В икономиката управлението на финансите се свежда до управление на човешки ресурси, активи и задължения. Всъщност, много интересно е да се наблюдава как се променя съотношението между: а) увеличението на броя на сътрудниците, размера на задълженията, активите и б) приходи и печалба.
Ако през последния месец сме повишили работната заплата на сътрудниците с 10%, как е повлияло това на печалбата и приходите? Изследвайте, как промяната на някой от изброените фактори влияе на продажбите и печалбата. Някой би казал, че това прилича на учебна задача, но не е така. Ако сме купили ново оборудване, сигурно разчитаме, че с негова помощ ще увеличим продажбите и печалбата. Ако сме повишили работните заплати с 10%, най-вероятно се надяваме, че приходите също ще се увеличат с 10%.
За изчисляване на споменатите отношения има специални формули, важното е вие като мениджър постоянно да мислите как вашите действия ще повлияят на продажните, печалбата и наличните парични средства.

В заключение
Придържайте се към здравия разум. Струва си да анализирате ситуацията преди да вземете решение.
Не забравяйте също, че има разлика между финансовото управление и счетоводството в компанията, което също ви помага да се справите с цялата тази информация. Много счетоводители считат, че тяхната роля е просто да водят отчетността и да плащат данъците, но висококвалифицираните счетоводители и специалистите по финансово управление могат да ви помогнат в развитието на бизнеса.



© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2017 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов