Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Въпрос на седмицата

Как да анализираме разходите за мобилни услуги?

Въпроса зададе Посетител на сайта, 21 февруари 2011, 4598 прочитания

"Има ли начин да се анализират лесно разходите за мобилни услуги по детайлните извлечения на мобилните оператори?"
 


Посетител на сайта


Отговор 1: Сребрина Аначкова, Директор ИТ - СПИДИ АД

Практиката, която ние сме възприели накратко е следната - зареждаме електронни фактури от мобилните оператори (всичките имат такива) в едно приложение. На база тази информация правим „предвиждания“ за бюджет по разходни центрове, лимити на телефоните, пакети/абонаменти, които трябва да закупим, за да намалим разходите.
С няколко думи, зареждаме електронната фактура в база данни. Потребителския интерфейс към нея е WEB приложение.
Ползваме го за следните цели:
1.       Всеки служител може да направи справка за телефонната си сметка, за да си плати изразходването извън лимита;
2.       Свързваме разговорите с обекти (товарителници) от оперативната ни система и „отсяваме“ личните разговори, които не се включват в разрешения лимит, а се плащат от служителя;
3.       Анализираме бройката служебни разговори по длъжности и определяме лимити, до които служителите не плащат;
4.       Анализираме трафика по услуги и съответно променяне абонаментите/броя предплатени минути към различни оператори/включваме или изключваме дейта-трафик, за да си намалим разхода;
5.       Анализираме рекламации от клиенти (че не сме им се обаждали), като свързваме нашите разговори с тези на клиента;
6.       На база анализите на месечните разходи, направихме инвестиция в софтуерна централа с гейтове. В момента, повечето от разговорите ни минават през „най-евтиния маршрут“. Това се реализира със сим-карти на всички оператори в гейтове и сип трънкове от различни алтернативни оператори;
7.       За софтуерната централа, ежемесечно анализираме, брой конкурентни обаждания по оператори. Това ни дава възможност да увеличаваме/намаляваме карти и канали на трънкове, за да оптимизираме разходи и качеството на услугата, която предоставяме. Също предоговаряме цени на обем, на база брой sms, брой и продължителност на обаждания и т.н.;
8.       Информацията от това приложение ни дава възможност да подготвяме адекватен бюджет за комуникационни услуги с различна периодичност, на ниво фирма и разходни центрове.
Ще се радвам, ако този отговор ви е полезен.


Отговор 2: Емил Джиновски, Ръководител отдел ИТ - Ромпетрол БГ АД

Да, за анализиране на разходите за мобилни услуги по детайлните извлечения на мобилните оператори има много начини. Ще представя един доста добър, и най-важното безплатен метод, който използваме в Ромпетрол БГ АД. Това решение ни е предоставено с любезното съдействие на колегите от Balkan Services.


Необходими са няколко неща, които могат да се изтеглят от Интернет в този сайт: www.businessintelligence.bg
1. Актуална версия на програмата „QlikView”. Това е един доста приятен и лесен за ползване инструмент, предоставящ справки и графични анализи. Ползвайте безплатната версия.
Прилагам линк: http://www.businessintelligence.bg//download.php

2. Готови приложения за анализ на сметки от „Глобул” и „М-Тел”.
Прилагам линк: http://www.businessintelligence.bg//apps.php#globul

На посоченият сайт има подробна информация как да се процедира. Аз ще се опитам да опиша нещата накратко.

След като инсталирате приложението „QlikView”, прегледайте файловете, например тези на „Глобул”. Първият представлява номенклатура. Трябва да го преработите в съответствие с вашата, т.е. да въведете телефонните номера, имената, тарифните планове и лимитите на Вашите потребители. Възможно е да се направи разделение по отдели, звена и т.н. Еднократна работа, която в последствие ще ви ползва много – най-вече в бюджетирането и лимитирането на пакетите. Вторият файл е детайлна електронната фактура, която можете да изтеглите от сайта на съответният оператор – заменете я с вашата. Стартирайте приложението „QlikView” и актуализирайте информация според така променените файлове.
Ще се изненадате приятно от подробността и визуализацията на изведената информация. Ще намерите справка с превишените/недостигнати лимити на потребители, обема на разговори към вашия и другите оператори и още много, много друга полезна информация. Всичко това можете да сортирате по време, потребители, отдели и т.н. От тук нататък е необходимо само да добавяте новата фактура за всеки следващ месец и да актуализирате приложението.
Надявам се, тази информация да ви е полезна.
Успех!



© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2017 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов