Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

5 ефективни подхода за мотивация на служителите,

които в България се прилагат рядко

15 декември 2016, 849 прочитания

Системите за управление и мотивация на сътрудниците в страните от Западна Европа и САЩ и тези в България са доста различни. Някои отличия се дължат на различния манталитет, други на това, че в България не сме склонни да приемем никой за “пророк”. 


човешки ресурси, таланти


Все пак ако сте приложили всички популярни у нас практики за управление на човешките ресурси и съветите на изявените бизнесмени, които познавате, а ефективността, с която работи вашия персонал си остава ниска, може да изпробвате и следните 5 подхода, които са доста популярни в международните компании. 

 
1: Планове за собственото професионално развитие
По принцип, плановете за развитие на компанията, отделите или водещите специалисти се разработват от ръководството. Планове за развитието на отделните служители могат да бъдат съставени и от HR специалистите в компанията.  
Обикновено в плановете за развитие не се включват задачи, свързани с достигането на определени KPI и целеви показатели – те се включват в плановете за ефективност. Но има ситуации, когато задачите свързани с развитието на даден сътрудник са част от целевите показатели за неговата работа от гледна тока на ефективността. Такава е масовата практика у нас. 
Всъщност, опитът на международни гиганти като Google, Facebook, Twitter, Starbacks и др. показва, че ръководителят не винаги е в състояние да състави обективен план за развитие. Очакванията и реалността могат сериозно да се различават, защото само сътрудникът вижда и чувства ситуацията отвътре. Точно затова водещите компании често предлагат на своите служители да подготвят самостоятелно както личен план, така и план за своя отдел. 

 
2. Постиженията се насърчават всяка седмица
Във Facebook има правило да публикуват постове за достиженията на всеки екип в края на всеки ден. Един път в седмицата основателят и CEO на компанията Марк Зукербърг обявява имената на най-добре представилите се служители, стоейки на моста съединяващ различните сгради на компанията (този мост е умалено копие на известния висящ мост Golden Gate Bridge изграден над пролива в Сан Франциско). Победителят получава за награда билети за бейзболен мач, за концерт на известна група или нещо подобно, но такова, което не е достъпно на територията на кампуса на компанията. Защото безплатна вечеря или игра на боулинг са достъпни за всички по всяко време. В кампуса на Facebook има безплатни ресторанти, кафенета и т.н.

 
3. Служителите си правят подаръци
Zappos, много успешна компания специализирана в онлайн продажбите на обувки, предоставя на сътрудниците си възможност да подарят на свой колега 50 виртуални долара. По този начин се изразява уважение и се насърчава похвална постъпка или някакво професионално постижение. 
Същата система е въведена в действие в американския хотел Bellagio Hotel. Там служителите могат да си дават точки един на друг, които после могат да се похарчат на сайта на компанията за приятни и ценни награди. 

 
4. Бонуси за лични постижения
В много компании у нас, сътрудниците получават бонуси за значими постижения, но тези постижения задължително трябва да са професионални. В Zappos и Google, например, има практика да се дават материални награди за лични постижения. Например, даден сътрудник, който има проблеми с теглото, вписва в личния си план, че планира да отслабне с определен брой килограми в определен срок. При постигане на тази цел, ръководството му изплаща допълнителен бонус. 

 
5. Сътрудниците имат дял от бизнеса
След 3-4 години работа в технологична компания сътрудниците получават акции от нея – този подход се практикува доста често. Ако даден сътрудник се труди особено усилено, той може да получи повече акции. Във всеки момент служителят може да се разпореди със своите акции както желае. Например, компанията Airbnb (доставчик на услуги за търсене и наемане на жилища) се готви да започне публично предлагане на акции. Някои сътрудници, които работят в нея от създаването и (2008 г.), изведнъж ще се окажат доста богати, включително чистачката.  
© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов