Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

14 признака за висока емоционална интелигентност

Как да оценим нивото на емоционален интелект? Kачествените EQ тестове не са безплатни. Все пак д-р Тревис Бредбъри, автор на книгата "Емоционална интелигентност 2.0", предлага начин, по който можем да разпознаем хората с висок EQ

23 април 2015, 26263 прочитания

EQПрез последните години все по-често се обсъжда т.нар. “емоционален интелект” – параметър, използван за да се попълни липсващото звено, подсказвано от откритието, че хората със среден коефициент на интелигентност (IQ) в 70% от случаите се изявяват по-добре от тези с най-високо ниво на IQ.
Изследвания, провеждани в продължение на десетилетия показват, че емоционалният интелект е един от най-важните фактори за професионален успех – 90% от най-ценните сътрудници притежават висок EQ. 

Всеки от нас притежава емоционален интелект – т.е. “нещо” нематериално, което влияе на нашето поведение, социализация, умения за вземане на решения с цел постигане на положителни резултати. Нематериалната природа на EQ обаче, не ни позволява да го измерим особено точно, за да разберем как можем да го подобрим. 
За съжаление, качествените (научно обосновани) EQ тестове не са безплатни. Все пак д-р Тревис Бредбъри, автор на книгата "Емоционална интелигентност 2.0", предлага начин, по който можем да разпознаем хората с висок EQ. Той е анализирал данните от изследване на компанията TalentSmart, проведено сред 1 млн. души и е откроил типовете поведение, които издават високо ниво на EQ. Ето кави са те:

#1: Богат емоционален речник
Всички хора изпитват емоции, но сравнително малко са тези, които могат да определят как се зараждат емоциите им. Според изследването на д-р Бредбъри само 36% притежават това умение. А когато не сме в състояние да разберем природата на емоциите си, това води до ирационални решения и непродуктивна дейност.
Хората с висок EQ работят върху своите емоциите, защото ги разбират и за целта използват обширен речник от думи. Докато много от нас могат да кажат само, че се чувстват “зле”, емоционално интелигентните хора могат точно да идентифицират чувствата си като “раздразнение”, “разочарование”, “тревога” или “подтиснатост”. Колкото по-богат е речниковият запас на даден човек, толкова по-добре той разбира своите чувства, тяхната причина и това, което трябва да прави в дадената ситуация.

#2: Интерес към хората
Независимо дали са интроверти или екстроверти, хората с високо ниво на EQ се интересуват от всички около тях. Това любопитство е предизвикано от емпатия – една от най-значимите характеристики на високия емоционален интелект.

EQ


#3: Положителна нагласа към промени
Емоционално интелигентните хора са гъвкави. Те постоянно се адаптират. Те знаят, че страхът от промените парализира, и че той е сериозна заплаха за техния успех и щастие. Хората с висок EQ търсят промените и разработват план за това как те да се случват.

#4: Познаване на собствените слаби и силни страни
Емоционално интелигентните хора знаят, в какво са професионалисти и в кои сфери им липсват познания и усет. Те умеят да постигат успех, използвайки в най-пълна степен предимствата си, без да позволяват слабостите им да им пречат.

#5: Разбиране на другите
Голяма част от емоционалният интелект се свежда до социална осведоменост, умение да се разпознават хората, да се разбират техните характери и преживявания. Хората с висок EQ умеят да преценят много точно какво представляват техните събеседници и разбират какво ги мотивира.  

#6: Неуязвимост за обиди
Ако един човек е наясно, какво представлява той лично и какво представляват другите, неговата увереност трудно може да бъде разклатена. Емоционално интелигентните хора са уверени в себе си и открити. Те могат дори да се надсмиват на себе си или да позволяват на други да им се присмиват, тъй като са в състояние да прокарат мислена линия между хумора и деградацията.

#7: Умението да се казва “не” (на себе си и на други)
Емоционалният интелект е преди всичко самоконтрол. Хората с висок EQ умеят да избягват импулсивни действия. Изследване, проведено в Калифорнийския университет показва, че колкото по-трудно е на един човек да каже “не”, толкова по-често той изпитва стрес, умора и депресия.
За някои хора е много трудно да кажат “не”, но истината е, че тази силна дума не трябва да се избягва. Когато се налага да кажат “не” емоционално интелигентните хора не се крият зад фрази от типа на “аз не мисля, че бих могъл” или “не съм сигурен, че…”. Всъщност отказът да се поемат нови задължения показва, че съответният човек се отнася с уважение към вече поетите от него ангажименти, което е предпоставка за успешното им изпълнение.

#8: Балансирано отношение към грешките
Емоционално интелигентните хора се дистанцират от грешките си, но не ги забравят. Те извличат от тях поуки, за да постигат успех в бъдеще. Да се отделя много време за да се анализират допуснати грешки е изключително затормозяващо, но от друга страна, грешките не трябва да бъдат напълно забравяни, защото това повишава риска те да бъдат допуснати отново. Хората с висок EQ успяват да трансформират неуспеха в лично усъвършенстване.

#9: Умението да даваме
Когато някой ви дава нещо спонтанно, без да очаква нищо в замяна, това прави силно впечатление. Например, разговаряте с колега за дадена книга, а на следващия ден той ви я подарява – такъв колега най-вероятно има висок EQ. Емоционално интелигентните хора изграждат устойчиви взаимоотношения, тъй като наистина мислят за другите.

#10: Умение за абстрахиране
Отрицателните емоции причиняват стрес. Когато мислите за някакво неприятно събитие, се включва инстинктът за самосъхранение, който ви кара при среща с опасност да се сражавате или да избягате. Тази реакция има важно значение за оцеляването, но ако опасността е свързана с отминало събитие, а спомените за него постоянно се връщат, с течение на времето се натрупва прекалено много стрес, което може да има разрушителни за здравето последствия – това сочат изследвания на учени от Университета Еймъри. Емоционално интелигентните хора могат да се абстрахират от провалите и да не живеят в миналото.

#11: Неутрализиране на вредните хора
Взаимодействието с хора със сложен характер често води до разочарования и умора. Хората с висок EQ контролират своята комуникация с такива личности, като не намесват в нея чувствата си. Когато трябва да се противопоставят на вреден човек, те подхождат към ситуацията рационално, идентифицират емоциите си и не позволяват гневът и разочарованието да надделеят. Те се стремят да си представят гледната точка на дадения човек, като това им помага да намерят общ език и решение на проблема.

#12: Контролиране на амбициите
Емоционално интелигентните хора не се стремят към съвършенство, защото знаят, че то не съществува. На хората е присъщо да грешат. Ако човек си постави за цел да е съвършен, той много повече се страхува от грешки и затова е склонен да се въздържа от действие. След това този човек ще се изтезава с мисли за нещата, които не е успял да направи и които е трябвало да направи по друг начин, вместо да се радва на това, което е постигнал и да предприема нови начинания.

#13: Позитивизъм
Колкото повече мислите за неблагоприятни възможности и беди, толкова по-вероятно е те да се случат. Повечето от нашите негативни мисли са само мисли, а не факти. Когато ви се струва, че нещо може да се случи, това е просто естествена реакция на вашия мозък, предизвикана от заплахи във външния свят. Емоционално интелигентните хора разграничават мисли и факти – така те избягват цикъла на негативността и си изграждат позитивен мироглед.

#14: Самооценка
Когато емоционално интелигентните хора са доволни от това, което са направили, никакви ехидни забележки и иронични коментари не могат да им отнемат удовлетворението. Самооценката на хората с висок EQ зависи само от самите тях.  


© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас | Oбщи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов