Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Юри Христов, „Актавис” ЕАД: Кризата има дисциплиниращ ефект върху фармацевтичния пазар

Актавис България е наследник на Балканфарма - българската компания, с над 50-годишен опит във фармацевтичното производство и част от Групата Актавис - международна компания, специализирана в разработката, производството и продажбата на висококачествени генерични медикаменти. В България компанията управлява два завода за готови лекарствени форми в градовете Дупница и Троян и предлага богатото портфолио от фармацевтични продукти - над 290 позиции. В интервю за CFO, финасовият директор на Актавис коментира факторите съдействащи за постигането и съхраняването на водещи пазарни позиции в настоящите условия

22 октомври 2010, 7432 прочитания

Юри ХристовГ-н Христов, кои според вас са най-важните предизвикателства пред финансовите директори в условия на криза? Да намалят разходите и да запазят пазарния дял при свито потребление? Намаляват ли продажбите на лекарства в криза?
Стратегията на „Актавис” е ориентирана към растеж, затова не е случайна лидерската ни позиция на българския фармацевтичен пазар както по отношение на продажбите, така и в представянето на нови медикаменти. От друга страна, спадът в продажбите на някои от по-старите молекули, които са към края на своя жизнен цикъл, е неизбежен, засилва се ценовата ерозия. Въпреки това, „Актавис” успява да постигне солиден ръст, превишаващ средния за пазара в повечето терапевтични области.
Реализацията на подобна стратегия не предполага драстично свиване на разходи. В началото на кризата определено засилихме фокуса върху управлението на оборотния капитал. Предвид нивата на междуфирмената задлъжнялост в страната, скъпите кредити, хроничното недофинансиране на здравеопазването и бавенето на плащанията от страна на НЗОК, това се оказа и едно от основните предизвикателства. Не е за подценяване и елементът на несигурност в планирането на приходите и постъпленията, заедно с цялото му отражение по веригата за доставки.


Как се отразява кризата на инвестициите на компанията? Кои са неизбежните инвестиции - за развитие на дистрибуторските канали, за подобряване на производствените мощности, за маркетинг и реклама?
Запазването на лидерската ни позиция на българския фармацевтичен пазар изисква и съответните инвестиции, които касаят всяка една сфера от нашата дейност. Инвестициите, които „Актавис” продължава да прави,  са част от дългосрочната ни стратегия за обновяване на портфолиото ни и за увеличаване на производствения капацитет в съответствие с най-високите международни стандарти за качество. Предвид факта, че за нас най-ценният ресурс са нашите служители, продължаваме с инвестициите и в тази област.


Какви разходи намалява на този етап вашата компания?
В икономически условия като сегашните, изключително важно за голяма компания като нашата е да успее да редуцира разходите, без това да се отразява на ефективността и крайния резултат. Тук е мястото да кажа, че след цялостен и детайлен анализ на дейността на компанията, „Актавис” предприе сериозни мерки по оптимизиране на структурата и разходите си в България още през 2004 г. От тогава тенденцията е към растеж в съответствие с дългосрочната ни стратегия. Финансовата криза ни направи още по-гъвкави, проактивни и изключително селективни по отношение на разходите ни. Винаги търсим максималния мултиплициращ ефект от всеки похарчен лев.


Има ли специфика във финансовото управление на една фармацевтична компания като „Актавис България” и каква е тя? Имате опит и в други индустрии, работили сте в McDonald’s Bulgaria и Stambouli. Направете сравнение.
Добрите практики във финансовото управление са валидни за всички индустрии. Разликите са по-скоро специфични за дадената индустрия и конкретния бизнес модел. Предизвикателствата във фармацевтичната индустрия са определено по-големи предвид регулациите в ценообразуването, маркетинга и рекламата, производството и качеството.


Компанията планира през 2010 г. да въведе на българския пазар над 30 нови продукта. С какви инвестиции е свързано това?
Основната мисия на „Актавис” е да предоставя на българския пазар качествени генерични медикаменти на достъпна цена.  В периода 2010-2012 г. изтичат патенти на оригинални медикаменти с годишни продажби от около 100 млрд. щ. долара в световен мащаб. Подготвени сме и ще продължим да предоставяме достъпни алтернативи в първия ден след изтичането на патента. Важно е да отбележа, че „Актавис Груп” е компанията с най-големи инвестиции в дейността „Наука и развитие” като процент от приходите сред генеричните компании в света. Инвестициите в маркетинг и реклама варират според пазара и статуса на медикамента, но също са значителни.


Кое от работата си като финансов директор бихте посочили като постижение  в тежките условия на икономическа криза? Как се справихте, каква е цената?
Винаги съм бил на мнение, че когато влизаш в кризата подготвен, тя е възможност, а не заплаха. В този смисъл ефектът на кризата върху фармацевтичния пазар в България определям  като дисциплиниращ. В „Актавис”  успяхме да оптимизираме както структурата и размера на вземанията, така и условията по доставките. Драстично подобрихме обращаемостта на материалните запаси. Ефективното управление на оборотния капитал ни позволи да запазим инвестициите в ключовите области и подсигури растежа ни.


Успешното финансово управление на една компания само от нейния финансов директор ли зависи? Какви други фактори са важни?
Особено важно е целият управленски екип на компанията да осъзнава финансовия аспект на решенията си и активно да комуникира и следи за изпълнението на  финансовата дисциплина по йерархията. Финансовият директор може да е успешен само като активен участник в ежедневното управление на бизнеса. Структурирането на професионален финансово-счетоводен отдел, налагането на ефективна система за контрол и оползотворяването на възможностите, предлагани от съвременните информационни системи, също са от съществено значение.


Юри Христов започва работа в компанията през юни 2000 г. на поста Главен счетоводител на Актавис ЕАД. След близо 4 години на тази позиция през декември 2004 г. заема поста Финансов директор и поема управлението на Финансов, ИТ и Административен отдел. Преди да се присъедини към Актавис Юри Христов е работил като счетоводител и Главен счетоводител в McDonald’s Bulgaria и компанията Stambouli. Има Магистърска степен по „Счетоводство и контрол” от УНСС, София и магистърска степен ( Executive MBA) от University of Sheffield.



Въпросите зададе Даниела Стефанова

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов