Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Оптимизация на разходите - отговор на бъдещите предизвикателства

12 юли 2013, 5143 прочитания

оптимизация на разходитеВъпросите, свързани с оптимизацията на разходите са обект на икономически изследвания вече повече от 100 години. Това не е изненадващо, тъй като снижаването на разходите е един от най-очевидните механизми за увеличаването на печалбите, което на свой ред (заедно с предпочитанията на потребителите и поведението на фирмите в условия на конкуренция) е един от трите  фундаментални въпроса на макроикономиката.
Няма съмнение относно това, че благодарение на дългогодишните усилия за изследване на въпросите, свързани с оптимизацията на разходите икономистите са постигнали не само структуриране на проблемите, но и са в състояние да предоставят на бизнеса конкретни съвети за намаляване на разходите.

Има ли универсална рецепта?
Икономистите и финансистите са съгласни с това, че стратегиите за редуциране на разходите се различават в зависимост от техния тип: дългосрочни или краткосрочни разходи, променливи и постоянни, възвратими и невъзвратими. Това, както и разликите в ефективността на снижаване на разходите в зависимост от тяхното целево предназначение, сектор и страна, в която работи компанията, превръща в неблагодарна работа, опитите за универсални изводи във връзка с оптимизацията на разходите. И все пак съществуват общи правила, които могат да помогнат на бизнеса за комплексното разбиране на същността на проблемите и за тяхното решаване.  

Популярни стратегии
Една от най-често прилаганите стратегии за намаляване на разходите е тази за т.нар. “стегнато производство” (lean manufacturing) – управленската философия на Toyota, която за първи път е описал и структурирал в своята магистърска дисертация през 1988 г. Джон Крафчик, студент в MBA програмата на MIT.
Същността на lean manufacturing, според философията на Toyota се свежда до набор от инструменти за определяне и намаляване на загубите в бизнеса (на японски тези загуби се наричат “муда”). Като следствие на намаляването на загубите се намаляват не само разходите за производство на продукта, но и времето за производство.
Технологията на “стегнато производство” определя оптимизация на разходите в 9 основни направления:
- Транспорт – минимизация на загубите, свързани с преместване на продукти;
- Оптимизация на стокови излишъци – намаляване на загуби от складиране на ненужни суровини, материали, стоки, готова продукция, незавършено производство;
- Намаляване на разходите за преместване на персонал и оборудване в по-голяма степен, отколкото е необходимо за производствения процес;
- Намаляване на времето за престой между производствени фази, което допринася за по-висока възвращаемост от разходите за трудови ресурси и инвестиции в производствени мощности;
- Минимизация на свръхпроизводство с цел намаляване на разходите за склад и загуби при съхраняването;
- Намаляване на излишната обработка, която е следствие от недостатъчно обмислен дизайн на продукта или използване на неефективни инструменти;
- Намаляване на дефектите, което води до намаляване на разходите от рекламации и увеличава възвращаемостта на средствата, изразходвани за маркетинг;
-  Спиране на производството на продукти, които не отговарят на потребностите на клиентите, с цел увеличаване на с цел да се увеличи възвращаемостта на производствените разходи и да се намалят разходите за маркетинг;
- Минимизация на недостатъчното използване на талантите и навиците на персонала, което допринася в частност и за намаляване на загубите причинявани от напускането на квалифициран персонал.

В статията “Linking routines to operations capabilities: A new perspective” от 2008 г. в International Journal of Production Research екип учени от университета в Минесота с ръководител Рахна Шах (Rachna Shah) подчертават два важни извода от своите изследвания:
- Намаляването на разходите с прилагане на концепцията lean manufacturing води до повишаване на рентабилността средно с 5-20%, в зависимост от индустрията, в която работи компанията;
- Възвращаемостта от оптимизация на разходите постигната с lean производство е синергетична - lean производството има по-голям ефект в компании, които изграждат своите бизнес процеси с използване и на други системи за оптимизация на резултативността (например “Six Sigma”).

По-нови изследвания

До интересни изводи за ролята, която оптимизацията на разходите изпълнява в бизнес модела на компанията, по-късно стигат професор Розмари Фулертон от университета в Юта и професор Улям Вемп от университета в Тексаз. Резултатите от техните изследвания са публикувани в International Journal of Operations and Production Management през 2012 г. Според тях, ефектът от внедряване на система за оптимизация на разходите от гледна точка на финансова рентабилност е по-значителен при организации с високи резултати за нефинансова резултативност (например удовлетвореност на персонала, често пускане на нови продукти и др.).  
Фулертон и Вемп стигат до извода, че за постигането на максимална финансова възвращаемост оптимизацията на разходите трябва да се провежда заедно с оптимизация на производствените процеси, ефективно управление на човешките ресурси и развитие на взаимоотношенията с клиентите.
Учените обобщават, че дългосрочният успех в бизнеса е предопределен не от възможността за намаляване на разходи в отговор на повишена конкуренция или спад на рентабилността, а от способността разходите да се оптимизират в очакване на по-силна конкуренция в бъдеще.

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2020 | Реклама | За нас | Oбщи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов