Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Аннамария Аксинте, финансов директор на “Ромпетрол България” АД: В работата на CFO всеки ден е различен

Аннамария Аксинте е част от “Ромпетрол България” АД от основаването на компанията на българския пазар. Завършила е “Икономика” в Стопанския факултет на Софийския университет. Тогава част от учебната програма се води от американски преподаватели. “Сблъскахме се с друга образователна система, което беше много полезно за нас. Направихме разлика с българските преподаватели и оценихме, че американските ни дават много практични знания”, споделя Аксинте. След завършването си започва работа в австрийска фирма, където научава “какво е качествен репортинг, как се прави и защо трябва да е качествен” и участва в имплементирането на ERP система. С финансовия директор на “Ромпетрол България” АД разговоряме за предизвикателствата в управлението на финансите в ютилити сектора, за “големите цифри” и икономическото образование в България.

от Анелия Стоянова, 27 април 2012, 3988 прочитания

Аннамария Аксинте, финансов директор на

- Г-жо Аксинте, какво е специфичното в управлението на финансите в ютилити компания като “Ромпетрол България” АД?
- Тук работим с много големи цифри. Неудобството от това е, че малко са фирмите, които могат да ни бъдат доставчици, малко са банките, които могат да ни обслужват и съответно кръгът на възможни партньори доста се стеснява. Друго специфично нещо е, че юилити секорът е много динамичен и трябва да се реагира бързо.

- С какви предизвикателства се сблъсквате в работата си като финансов директор в след-кризисния период?
- Ние бяхме сред  фирмите, които усетиха първи кризата, защото кешовият ресурс веднага се сви. Доста от нашите клиенти изпитваха затруднения в обслужването на своите задължения, така че ние първи видяхме какво се случва. Интересното е, че сега, когато дойде т. нар. “втора вълна”, ние пак я усетихме рано. Наложи се да се съкращава персонал, да се оптимизират разходи. Финансирането вече не е така достъпно, както преди.

- Регулациите, наложени от надзорните органи, пречат или помагат в корпоративното управление? В Западна Европа те постоянно се увеличават и финансовите директори негодуват срещу тях.
- Законодателните изисквания ограничават гъвкавостта на финансовите директори. Целта им е да осигурят прозрачност и възможно най-малко опции за креативност. Те ни ограничават по някакъв начин, но са необходими.

- На финансовата функция ли е подчинена ИТ дирекцията в “Ромпетрол България” АД?
- ИТ дирекцията не е под мое подчинение, но работим тясно с нея, защото това е част от съвременните  финанси и счетоводство.

- Какво искате да подобрите в информационната среда в “Ромпетрол България” АД?
- Искаме да автоматизираме процесите, но, за съжаление, заради кризата всички проекти, които са свързани с паричен ресурс, са отложени. Поради тази причина персоналът използва доста ръчни операции. Не сме достатъчно автоматизирани и имаме нужда от още човешки ресурс. Догодина планираме да въведем нова информационна система, но това зависи от бюджета.

- От колко човека се състои вашият екип? Каква е рецептата за успешното му управление?
- Моят екип се състои от около 20 човека. Рецептата е качествена комуникация отдолу нагоре и отгоре надолу и събирането на добри професионалисти. Защото, ако хората под вас не са качествени, няма как и вие да сте добър в това, което правите.

- Доколко ръководните позиции изискват от мениджъра да бъде и ментор?
- Като част от международна компания при нас тази култура е застъпена. Но така или иначе първият шеф винаги е ментор. Това е неизбежно. От  него се учите освен на чисто технически професионални умения и на това какво се прави и какво не се прави. Менторът е личен пример за служителите си.

- Вие имали ли сте ментор в своя професионален път?
- Да, един от бившите финансови директори на групата беше моят личен пример. Той изключително много ми помогна, защото, когато основахме компанията в България, той беше човекът, към когото гледах. От него научих да ценя екипа си, което е много важно за всеки един мениджър.

- Какво мислите за младите финансисти, които излизат от университетите? Добре подготвени ли са за работната среда, която ги очаква?
- Според мен качеството на образованието в областта на икономиката в България е намаляло драстично. Прекалено много са университетите, които предлагат такова образование и, за съжаление, не на необходимото ниво, от което бизнесът има нужда. Забелязва се голямо разминаване между преподаването в университета и нуждите на бизнеса.

- А какво липса?
- Липсва практическата насоченост. За съжаление нашето образование е насочено към назубрянето на материал, който се забравя в момента, в който студентът излезе от изпита. И когато току-що завършилите специалисти дойдат тук, започваме всичко наново. Така че тази практическа част я няма. Липсва отговорно отношение към работата. Много от току-що завършилите идват с един голям кош претенции и питат какво ще направи фирмата за тях. Много малко от тях питат какво те ще направят за фирмата. Като икономисти те трябва да разсъждават в посока: “Искам 1000 лв заплата. Но за да може фирмата да ми я даде, аз трябва да произведа за нея нещо, което е да е 1020 лв поне например”. Но много малко от младите хора мислят така. Но и младите, и по-опитните служители имат плюсове и минуси, важно е да има баланс в екипа.

- Как преминава един ваш ден? Как си отпочивате и се зареждате с енергия?
- Моите дни са различни. В някои дни имам много срещи, в други преразпределям имейли, кореспонденция. Има дни, в които се занимавам с чисто оперативна работа. Различно е, няма стандартен ден при мен. За разтоварване обикновено слушам музика. Не си оставям работата в офиса, когато се прибирам  вкъщи. Обичам работата си.

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов