Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Mastercard представи B2B финтех мрежа

Базираната на Microsoft Azure глобална платформа може да спести на бизнеса милиарди

20 септември 2018, 3985 прочитания

Mastercard обяви нова глобална B2B мрежа, базирана на облачната услуга на Microsoft Azure. Нейната цел е да намали неефективността и неточността при удостоверяването на доставчиците и създаването на система за електронни разплащания, която работи почти в реално време.

Mastercard Track е глобална платформа за търговия, която автоматизира извършвани ръчно досега процеси. B2B мрежата позволява на банки, застрахователни компании и доставчици на технологии да предоставят услуги като анализ на данните и търговско финансиране на бизнес потребители.


Новата платформа ще помага на компаниите лесно да установяват идентичността на доставчика, а на доставчика ще гарантира, че спазва местните и международните регулации.

В B2B транзакциите „познавай клиента си“ (know your customer – KYC) или „познавай доставчика си“ е метод, по който компанията удостоверява идентичността на своите бизнес партньори и оценява рисковете за бизнес отношенията. През следващата година Mastercard Track ще върви заедно с Track Directory – централизираните „бели страници“ на MasterCard с повече от 150 млн. регистрирани компании в 76 страни и информация от повече от 4500 списъка за съответствие, които компаниите могат да използват при проверката на доставчиците.

Какво прави Mastercard Track

Когато дадена компания влезе в директорията, купувачът може да потърси потенциалните доставчици, да ги провери по метода KYC и да разбере дали няма регулаторни санкции срещу тях. В някои държави може да провери и кредитните им доклади, поясни Карлос Менендес, президент на Mastercard Enterprise Partnerships.

Това е сборен пункт на информация за компаниите, целящ да ги улесни при проверката на отсрещната страна.“, коментира Менендес. „Ще се предлага услуга на абонаментен принцип, която ще изпраща дневни обновявания на статуса на компаниите“, допълни той.

MasterCard Track включва още Global Payments мрежа, система за B2B електронни разплащания. Тя адресира проблема със забавянето на плащанията до 21 дни, което се получава заради факта, че се извършват с чекове.

Пазарът на B2B плащания, който е около 5 пъти по-голям от този на крайноклиентските, надхвърля 120 трилиона долара. За участниците в него обаче има редица предизвикателства, свързани с видимостта на плащанията“, каза Менендес. Той пояснява, че често компаниите се питат, когато плащат определена сума, кои фактури покрива тя. Информацията за плащанията в Global Payments ще позволи на доставчиците да индикират каква част от парите се използва за кои фактури.

Благодарение на системата, когато платят 50 хиляди долара например, компаниите ще могат да видят, че тези пари покриват две конкретни фактури.“, разяснява Менендес.

Според Криста Тедер, анализатор в Javelin Strategy & Research, в момента на пазара няма друга платформа, подобна на Mastercard Track. По нейните думи Mastercard и Microsoft са намерили начин да адресират ключови проблеми на B2B пазара.

Пазарът на В2В 

Пазарът на B2B плащания следва крайнопотребителския. През последните 20 години потребителските плащания се развиват бързо. Големият брой мобилните разплащания и банкови приложения позволяват на потребителите да следят баланса си по кредитната карта онлайн. Проследяването на B2B разплащанията се развива далеч по-бавно, основно защото е съпроводено с огромно количество документи, казва Тедер.

Ако дадена компания иска да плати на доставчик, това често върви с подготовката на хартиени документи. Процесът има административни разходи, а ако отговорното лице от насрещната компания е в чужбина, плащането на чека може да отнеме време. Проверката кой клиент е платил и кой не също е основно ръчен процес.

Ако имам 10 доставчици, имам 10 купчини с хартия“, казва Тедер. „Ако всичко това бъде събрано в една система, ще мога да следя кой ми плаща, дали е навреме или трябва да се начислят лихви“, допълва тя.

За малките и средните компании възможността да проследят кой е платил и кой – не, и да получат парите си почти в реално време, е от ключово значение.

Mastercard е изчислила, че B2B индустрията плаща 500 млрд. долара годишно само за административни разходи, заради неефективността на операциите, които все още се извършват на хартия.“, каза Тедер. Според нея тези разходи могат да се избегнат с използването на системата на Mastercard.

Едно от ценните неща в това, което прави Mastercard, е, че можеш да се свържеш в системата с API. Има много различни начини на правене на бизнес и много компании, които поддържат B2B. Платформата Mastercard Track може да се интегрира с други B2B мрежи, бек офис и приложения за издаване на фактури“, допълва Тедер.

Към момента Mastercard си партнира с девет B2B мрежи като Basware, BirchStreet, Coupa, the Infor GT Nexus Commerce Network, Ivalua, Jaggaer, Liaison Technologies, Tradeshift и Tungsten Network. Тези мрежи ще бъдат електронни магистрали, през които компаниите ще могат да удостоверяват надеждността на потенциалните доставчици.

Все пак пред системата има различни предизвикателства. Основното е да се събере достатъчно голям брой компании, които да я използват.

Добрата новина е, че и двете страни – доставчици и клиенти, ще могат да извлекат ползи от нея“, коментира Тедер. „Най-трудното обаче ще бъде за дадена компания да каже на партньорите си, че работи по този начин и изисква и от тях същото.“, допълва тя.

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас | Oбщи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов