Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Могат ли финтех компаниите и банките да живеят в хармония?

Малките финтех компании са изключително перспективен играч на финансовия пазар. Но могат ли да съществуват в хармония с банките?

16 юли 2018, 1466 прочитания

 Могат ли финтех компаниите и банките да живеят в хармония?

Сега, когато отвореното банкиране става реалност много специалисти предвиждат, че изобретателните финтех организациите ще могат да използват потребителските данни – разбира се, с разрешение на клиентите – за да продължат да бъдат компании разрушители в банковия сектор.

Има обаче и друг вариант: да се създаде една среда на по-голямо сътрудничество, в която банките се фокусират върху ключовите услуги, а финтех компаниите заемат пазарни ниши.

Всъщност големият въпрос е дали технологични компании ще погълнат по-малките финтех фирми или те ще се утвърдят като нишови играчи в една екосистема с по-разнообразни финансови услуги.

„Причината, поради която подобни стартъпи съществуват, е, че те запълват пазарни ниши. Те са парчета от пъзел, върху които може би другите хора не се фокусират. Затова аз все още вярвам, че финтех компаниите имат голяма роля“, смята Никол Бюисон, директор на малката новозеландска финтех компания Xero. Тя допълва, че  организациите, подобни на нейната, могат да помагат при разрешаването на специфични проблеми и да си сътрудничат с банките.

В момента има хиляди финтех компании и едва ли някога бариерите за влизане на пазара на финансовите услуги са били по-ниски, категорични са експертите. Именно и затова все повече банките следят финтех сектора и осъзнават, че не е необходимо да изобретяват всичко сами. Чрез партньорство те ще могат взаимно да си помогнат, предлагайки услугите, които клиентите търсят.

Отворено банкиране

Една част от банки вече успешно се адаптират към новите условия и постигат значителен напредък при подобряване на дигиталното изживяване на своите клиентите. Сега с отвореното банкиране може да се стигне още по-далеч.

Отвореното банкиране представлява голяма възможност и ефективно подтиква банките да бъдат оператори на публични API-та, което предлага много възможности, включително да се инициират плащания извън банковото приложение - нещо, което никога не е било възможно досега - коментира директорът на финтех стратегията в EY Том Бул.

Това на свой ред може да отвори вратите за непознати до този момент финтех компании – от анализ на финансовата ситуация на потребителя до приложение за най-добро място къде да се преместят парите и да се получи най-добър процент.

Досега финансовите услуги бяха сектор с малък брой играчи, което осигуряваше един предимно хомогенен набор от продукти. С финтех компаниите обаче това се промени, а тяхното навлизане определено представлява предизвикателство за установените играчи.

„Така че въпросът е: дали финтех компаниите показват, че цялата индустрия се отдалечава от ютилити сектора и все повече започва да прилича на другите сектори в икономиката – независимо дали става дума за този на търговията на дребно или на технологиите“, допълва Бул.

Могат ли финтех компаниите и банките да живеят в хармония?

Култура и иновации

Някои банки се опитват да създадат своя собствена финтех култура. Големите финансови институции имат огромни технологични бюджети, така че те имат възможност да отделят значителни средства в тази сфера. Това обаче не означава, че няма място за финтех компаниите.

Всъщност голямата тенденция при финансовите услуги е свързана със създаването на вътрешни „екипи за иновации” в самите  банки. Подобен подход на централизирана иновация си има своите рискове обаче – всеки ли може да бъде иноватор, ако мениджърът на отдела не вижда бъдещето на дадена идея?

Според експертите отговорът се крие в баланса. Например, добро решение е да се създаде централен отдел по иновациите, който има добра представа за цялата индустрия, а също така да се даде възможност да се експериментира в останалите отдели.

Могат ли финтех компаниите и банките да съществуват в хармония заедно? Предстои да се разбере. Но клиентите искат иновации и все още се доверяват предимно на големите банки. Именно затова по-старите финансови институции вероятно ще потърсят най-добрия начин да се адаптират към новите условия и да привлекат финтех организациите и техния потенциал на своя страна.

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас | Oбщи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов