Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Регулаторните изисквания като двигател на промяната във финансовия сектор

12 април 2018, 440 прочитания

Регулаторните изисквания са един от основните двигатели на промяната във финансовия сектор. Макар в своята дейност често организациите да ги възприемат като допълнителна тежест, те могат да им осигурят значително конкурентно предимство на пазара.

Без съмнение примери за подобни законодателни разпоредби са Регламентът за защита на личните данни GDPR и Втората директива за платежните услуги PSD2. Те бяха широко обсъдени по време на ХХ юбилейно издание на Финансовия технологичен форум организиран от ICT Media и ISACA Sofia Chapter. Събитието се проведе със съдействието на генералните партньори BORICA, Dynatrace и IBS Bulgaria, на официалните партньори APC by Schneider Electric, Asseco, Dais Software, Global Consulting, Informatica, Intracom Bulgaria, Nevexis, Sirma BC, SAS Institute, Vasco Data Security, Radware, както и на партньорите Adastra, BMW Group Bulgaria, Bulpros, Dicota и Canon. (вж. повече на http://computerworld.bg/167821184)

Регулаторните изисквания като двигател на промяната във финансовия сектор

GDPR като предимство

GDPR представлява голяма възможност да развием своя бизнес и да тръгнем по пътя на дигиталната трансформация“, коментира Пьотр Сковронски, мениджър за територията на Източна Европа, включително България, в Informatica. Той обясни, че чрез регламента европейската общност се стреми да подобри работата на организациите и да ги подготви за предизвикателствата на бъдещето.

Независимо от кой сектор са, компаниите се нуждаят от адекватни и правилни данни. Младите хора обаче са готови да предоставят фалшива лична информация онлайн, тъй като се притесняват, че тя не е добре защитена. „Това е голяма спирачка за бизнеса, който би искал да разбере своите клиенти, за да може да развие новите си продукти. GDPR има за цел да помогне да се задържат потребителите, като им бъде гарантирано, че личните им данни са защитени и няма да се злоупотребява с тях“, подчертава Сковронски. Спазвайки европейския регламент финансовите, институции не само ще спечелят доверието на клиентите, но и се очаква да привлекат около 40% повече потребители.

PSD2 – възможност за творчество

За разлика от GDPR, PSD2 определя само рамката и дава възможност за творчество на страните, които трябва да я приложат. В тази връзка от БОРИКА стартират инициатива за създаването на национален технически стандарт – БИСТРА (Банкови интерфейси за стандартизирани разплащания).

„Стъпили сме на стандарта, разработен от Берлинската група, като го допълваме със спецификите в нашата финансова система“, разказва Иван Велков, директор „Разработка на продукти и услуги“ в БОРИКА. Към момента документът все още не е завършен, но се очаква до края на този месец да се изготви неговата чернова. След това той ще бъде предложен за обсъждане на банките и в края на май вероятно ще бъде съгласувана и първата му версия, която след това ще може да се доразвива. БНБ участва като наблюдател в работната група, която се занимава с подготвянето на стандарта.

Друга инициатива на БОРИКА, свързана с директивата, е създаването на PSD2 хъб, като трети страни доставчици ще разработят API интерфейси според гореспоменатия стандарт. Идеята и целта на хъба е да улесни работата на акционерите в българските банки, допълва Велков.

Национален технически стандарт БИСТРА

Рисковете, които носи директивата

Два са основните приоритети пред проектите за изпълняването на европейската директива – гъвкавост и сигурност, подчертава Горан Ангелов, управител на Ай Би Ес България. Той изтъква, че е изключително важно организациите да бъдат устойчиви на промените, тъй като всеки един пробив носи риск тя да бъде изолирана извън платформата. „Отвореното банкиране е дигитална трансформация. Успешното включване в тази платформа е критично за бъдещето на банките. Не технологията е толкова ключова, ключово е да бъдем там рано, за да започнем да привличаме партньори. Рискът от изоставане и невъзможното наваксване е много реален. Това е чисто бизнес стратегия“, заключва управителят на Ай Би Ес.

Доста от финансовите организации не осъзнават реалната заплаха, пред която са изправени, но Ангелов напомня за това какво се случи с телекомите и техните печалби от SMS. Услугата за изпращане на кратки съобщения носеше големи приходи на компаниите в сектора. След това обаче се появиха мобилни приложения като WhatsApp и Viber, които категорично изместиха SMS-ите. Според експерта именно такава съдба може да сполети услугата за единични транзакции банките, приходите от които вече намаляват, а се очаква тази тенденция да продължи и в занапред.

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов