Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Технологичната еволюция на Sberbank (част 2)

Руският гигант в банковия сектор изгражда цялостната си дигитална стратегия в тон с всички технологични тенденции

09 март 2018, 547 прочитания

Иван Гайдаров

Мотивирани от усещане за неотложност, екипът на Sberbank реализира своята предишна тригодишна стратегия само за две години, като основните притеснения за руския финансов гигант идват от технологичните компании. Към днешна дата, по думите на главният изпълнителен директор Херман Греф, Sberbank измерва своите резултати не спрямо играчите в банковия сектор, а спрямо технологичните компании. "Те са нашата основна конкуренция. Силициевата долина ежедневно заграбва по малка част от банковия пазар. Ние правим същото, защото не сме просто поредната банка, а истинска технологична компания", категоричен е Греф.

Основната реконструкция на банката започва през 2014 г., но още в началото тя се сблъсква с повече трудности от очакваното. Греф описва този проект като "гигантска еволюция", която дори ръководителите на самата банка не успяват да осъзнаят в първите дни и добавя, че дори днес има да се работи още много по отношение на бързината и гъвкавостта на разработване и доставяне на нови продукти.

Ревизираният график за основните платформи на финансовата институция сочи, че целият новосъздаден софтуер и хардуер ще бъде въведен през 2018 г., след което, през 2019 г., ще се извършат тестовите миграции. Пълното въвеждане в експлоатация на новите системи се очаква да стане факт през 2020 г. Това ще улесни продължаващите усилия на висшия мениджмънт на Sberbank за намаляване на броя на техническите служителите, които от 58 000 през 2008 г. са едва 10 000 към момента, разпределени в седем центъра за поддръжка на системите, като целта е те да станат по-малко от 6 000 в един общ център за услуги. Тази реорганизация трябва да съвпадне по време с пълната замяна на наследените системи с нови.

Относно дигатализацията на процесите, Херман Греф твърди, че банката върви с "огромни стъпки и голяма скорост", но признава, че има още много работа в тази посока. По аналогичен начи, за четири години Sberbank се превръща в една от водещите структури в анализа на данни на руския пазар, но, въпреки всичко, той смята, че процесът по налагането на пълна хегемония и в това отношение все още не е завършил.

Изграждането на екосистема

Ако не можете да ги победите, присъединете се към тях, изглежда е основната стратегия за играчите в различните сектори, когато става дума за конкуренция с технологичните компании”, смята Греф и предвижда, че организации като Facebook, Amazon и Google ще играят важна роля в областта на финансовите услуги през следващите години. “Всичко, което сме виждали в предишните години, беше само загрявака”, категоричен е той.

Като реакция на задаващите се процеси, Sberbank е решена да изгради своя екосистема, която да улесни бързото преминаване към по-широк спектър от финансови услуги, като това ще ѝ помогне да се диверсифицира, когато конкурентите ѝ “посегнат” на основния ѝ бизнес. "Ние градим стратегия за атака, а не за защита", обръща внимание Греф.

Една от областите, в които се фокусира Sberbank, са недвижимите имоти, като през януари 2017 г. стартира портала на Domclick.ru, предназначен да поддържа всички аспекти на търговията с имоти – от закупуване, наемане, свързаните с тях документи, електронна регистрация и застраховане до обновяване и обзавеждане.

При закупуване на имот има седем етапа, но банките традиционно обхващат само два от тях - ипотека и плащания”, обяснява зам.-председателят на Sberbank Максим Полетаев, като добавя, че неговата организация трябва да покрие цялата верига.

В сектора на здравеопазването компанията купува приложение, което свързва потребителите с 28 000 лекари и 1000 клиники. Според Полетаев това са 60% от онлайн здравните услуги в Русия.

Разбира се, Sberbank има и по-традиционни дъщерни дружества, които оперират в сферите на пенсионното осигуряване, застраховането, управлението на активи и депозитарните услуги.

Тя също така инвестира в разработчика на биометрични решения за сигурност - VisionLabs - и планира да създаде своя собствена компания за киберсигурност, която ще бъде под бранда на BI.Zone – компания, която предоставя търговски услуги, като едва 10% от нейната дейност е свързана със самата банка. Организацията има акредитация от Swift и споразумение с Интерпол за споделяне на разузнавателните данни.

Оперативният директор на Sberbank Лев Хасис пък посочва, че банката не винаги трябва да бъде доставчик на услуги, а нейната роля по-скоро е на диригент в една голяма екосистема. Пример за това е наскоро създадената съвместна организация за електронна търговия с Yandex, като очакванията са, че това партньорство ще бъде последвано и от други такива. “Имахме разговори с китайската мега компания Alibaba, но засега няма осезаеми резултати. Понякога е трудно два слона да танцуват танго", казва Греф.

Хасис от своя страна също вижда голям потенциал за растеж на електронната търговия в Русия, тъй като в момента тя е едва 4% от целия търговски обем, в сравнение с над 20% в Китай например. Затова и от Sberbank искат да превърнат сегашния сайт на Yandex в една напълно развита платформа за електронна търговия.

Други области на иновации

"Масовата персонализация" е тенденция, която се трансформира от традиционното сегментиране на клиентите по групи, обикновено въз основа на баланса в техните сметки, към анализ с много повече нюанси, който включва данни за техните навици, хобита и социално поведение, както и навременни оферти въз основа на това проследяване. От Sberbank твърдят, че са направили повече от 500 милиона персонални оферти на клиенти през 2017 г., като амбицията им е този брой да достигне един милион до 2020 г.

Полетаев описва промяната като преминаване от финансови профили към социални профили, изградени чрез взаимодействието на клиентите с кол центъра, клонпвете и каналите за комуникация на банката, както и социалните медии. До 2020 г. в Sberbank са си поставили за цел да имат "напълно попълнени профили" на 95% от своите клиенти и да правят 90% от консултациите по продажбите въз основа на тях.

В посока на работата с кредитни карти, въпреки че банката разполага с повече от един милион терминала, в момента ѝ отнема само от един до три дни, за да бъде инсталиран навсякъде нов софтуер като AndroidPay и ApplePay. Sberbank работят още по приложение за подпомагане на плащанията в обществения транспорт и създаване на специални финансови инструменти за университетските кампуси. Предвижда се и преминаване от физически карти към разплащания чрез съвсем иновативни методи като лицево разпознаване, пръстови отпечатъци и гласово активиране.

 

 

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас | Oбщи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов