Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Технологичната еволюция на Sberbank (част 1)

Руският гигант в банковия сектор изгражда цялостната си дигитална стратегия в тон с всички технологични тенденции

07 март 2018, 405 прочитания

Всичко, свързано Sberbank, е голямо. Финансовата институция доминира на вътрешния пазар в Русия, както се вижда от редица показатели – банката разполага със 110 милиона индивидуални потребители, регистрира 60 милиона посещения на месец в своите 14 500 клона, които обхващат единадесет часови зони, и 13 милиона посещения на ден през цифровите си канали. Ресурсите на банката също са впечатляващи. Тя разполага с 311 000 служители, 11 500 от които са разработчици, а в деня на инвеститорите в Лондон в края на миналата година, на която организацията представи стратегията си до 2020 г., бяха гарантирани 20,8% възвращаемост на приходите за 2017 г. и най-малко 50% дивиденти до 2020 г.

На пазар, в който трудно би могъл да проникне който и да е чужд играч, особено при липсата на каквито и да било знаци, че правителството скоро ще отпусне желязната си хватка, много хора биха си помислили, че Sberbank ще се задоволи с комфорта, на който се радва, благодарение на тези условия. И ще сгрешат!



Всъщност, финансовата институция има огромни амбиции, насочени към сферата на технологиите и изграждането на мощна екосистема извън нейните основни банкови дейности. Комфорта, който описахме, всъщност въобще на изглежда толкова голям, като се вземе предвид оценката на потенциалната заплаха от настъпването на технологичните компании. Това е и причината основната цел на организацията в нейната “Стратегия 2020” да бъде: “да стигнем до следващото ниво и да подсигурим способността си да се конкурираме с глобалните технологични компании, като същевременно останем най-добрата банка за частни клиенти и компании".

От банка до технологична компания

Разговорите и плановете за иновации не променят факта, че в основните платформи на банката все още има много наследени системи, които трябва да бъдат осъвременени или заменени с нови. И първите резултати в тази посока вече са налице – доскоро празните системни полета вече са запълнени с облачни технологии, отворен код, общ източник на данни на ниво група и т.н. Освен това, в момента Sberbank е в процес на мащабно внедряване на SAP ERP, а имплементацията на платформата за управление на риска Riskpro на Wolters Kluwer вече е факт. Независимо от всичко, основният проект за трансформация на банката закъснява, а всички тези иновации могат да бъдат определени като периферни.

Въпреки множеството остарели системи и разнородната основна платформа обаче, по време на деня на инвеститорите в Лондон от Sberbank обявиха, че съотношението между разходите и приходите им е достигнало под 40%, като амбициозната цел на банката е тази стойност да бъде сведена до 30% до 2020 г. "Има ли друга банка с нашия размер, която да е на нива от 30%?”, попита риторично Херман Греф, генерален директор на Sberbank, по време на събитието в Лондон и добави, че ако една финансова организация не се стреми към това, то тя няма място на пазара, “защото обществото няма да плати за неефективността ни”.

Греф открои три основни етапа в развитието на банката.

По думите му преди десет години, в един "различен живот", е имало дълги опашки, тотална липса на автоматизация, а клиентите са били обслужвани през противокуршумни прозорци. “Оттогава насам се стремим да премахнем бариерите - както физическите, така и тези в съзнанието на хората", добави Греф.

Втората фаза на развитие е свързана с припознаването на технологиите, прилагани за обслужване на клиенти. Греф признава обаче, че това не е било праволинейно развитие, а криволичещо и свързано с аутсорсинг на множество дейности и чести закъснения. “Въпреки това, успоредно с този процес започнаха да се разрушават стените между бизнеса и технологиите и преминахме към вътрешен модел на развитие”, коментира главният изпълнителен директор на Sberbank.

Вторият етап проправя пътя на банката към трета фаза от стратегията, която е във ход в момента и е свързана с търсенето на радикална промяна в четири ключови области - връзката с клиентите, качеството на продуктите, управлението на каналите (включително социалните медии) и ефективността.

В следствие на тази стратегия, технологичното звено на Sberbank – SberTech – което управлява ресурсите за развитие на банката от 2011 г., има 46 центъра и повече от 550 активни проекта с около 17 000 имплементации годишно.

"Зависимостите ни от външни доставчици намаляват все повече, а това скъсява времето, за което един продукт изминава пътя от идейната фаза до пазара”, коментира и Лев Хасис, главен оперативен директор на Sberbank. Това включва и широкомащабното възприемане на модела Agile (подход към разработването на софтуер, при който решенията се търсят чрез съвместните усилия на различни функционални екипи и крайни потребители). В него са включени 1300 екипа и всички разработчици на организацията, като обучението им трябва да завърши до 2020 г. (инициативата е описана като "най-големият проект за преход към Agile в банковия сектор").

Набирането и задържането на служители също е предизвикателство пред Sberbank. Затова организацията работи в тясно сътрудничество с руските университети, а също така разполага и със собствена академия. И въпреки цялостната тенденция към намаляване на общия брой служители, финансовата институция планира за периода 2008 г.- 2020 г. да увеличи повече от два пъти броя на служителите си в областта на ИТ, работата с данни и управлението на риска. Освен това, всички 35 000 мениджъри на Sberbank преминават през ИТ обучение и курсове за работа с данни, а всяка бизнес единица в рамките на компанията има поне един експерт в тези области.

От Sberbank са стартирали и интеграцията на друга иновативна технология – изкуствен интелект - който е използван в процесите по набиране и управление на персонал, като за целта е създадена специална платформа за човешки ресурси, базирана в облака. Банката предвижда в проекта да бъдат инвестирани до 15% от общите бюджетни разходи до 2020 г., в сравнение с 12% в момента ( с реализацията на тази инициатива цялостните разходи за персонал на банката се очаква да спаднат от 59% на 55% през същия период от време).

Очаквайте продължение!


© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов