06 март 2018, 1151 прочитания
Все повече банки поглеждат към технологиите за мобилни разплащания в резултат на новите европейски регулации и навлизането на технологичните гиганти в банковата сфера, сочи проучване на европейската финтех компания Auka. Според резултатите от проучването сред българските банкови мениджъри повече от 30% от тях смятат, че сегашните им организации не биха устояли на конкуренцията на гиганти като Google, Facebook или Amazon. В същото време 36% от банковите специалисти планират изграждането на способности в дигиталното банкиране през следващата година, а 37% от участниците в допитването са категорични, че тяхната банка ще издаде собствен „портфейл“. И за да е пълна картината, 22% обмислят сътрудничество с доставчици като Apple или Android Pay.
От тези резултати лесно може да се направи извода, че много скоро технологиите за мобилно разплащане ще бъдат широко използвани от потребителите, което налага ясна представа относно това, което тези нови решения предлагат като гаранции за сигурност, а сравнението им с традиционните банкови карти, които използваме днес, е неизбежно.
Според Даниел Дьодерлайн, CEO и основател на Auka, решенията за мобилни разплащания са много по-безопасни. По думите му картите стават все по-неподходящи за дигиталния свят, защото по презумпция тяхната сигурност е изграждана за потребителите от „стария свят“ – имат изписани номера, изискват физически действия като подпис и използват лесно разбиваеми пин кодове. “Използваните от картите алгоритми за сигурност като проследяване на местоположението или поведението на потребителите – къде се намират и къде обикновено пазаруват - не са подходящи, защото дигиталните плащания не се извършват според местоположение на картата”, обръща внимание Дьодерлайн.
Как е решен въпросът за сигурността при мобилните разплащания?
При мобилните плащания, когато една транзакция е инициирана, търговецът праща своята „сметка“ към системата, която от своя страна я препраща към телефона на потребителя. Този процес не изисква прехвърлянето на никаква лична информация или картови данни. Потребителят просто трябва да оторизира плащането чрез своето устройство. Следователно, всичко необходимо за постигане на сигурността е идентифициране на личността на потребителя на неговото устройство и потвърждаване на тази идентичност в системата на финансовата институция.
„Все повече плащания ще бъдат правени директно чрез банковите сметки и няма да минават през банкова карта. Този метод изисква много силна идентификация на потребителите преди извършване на плащането. И тъй като не сме длъжни да прилагаме остарели методи от времената на картовите плащания, имаме възможност да въведем фундаментално по-добър начин за извършване на транзакциите. Като цяло, идентификацията се стреми да отговори само на два въпроса – вие ли сте човекът, за който се представяте, и искате ли да платите на получателя сумата, която той иска”, обяснява Дьодерлайн.
При мобилните технологии от рода на Auka това е решено чрез свързване на устройството на потребителя към системата за разплащания и използване на метод за биометрични данни на телефона – пръстов отпечатък или лицево разпознаване. “Следователно, за да направите плащане, никога няма нужда от лична или картова информация. Всъщност не излагате на риск никакви данни по време на целия процес – всичко, което необходимо за един потребител е да има лице и пръстов отпечатък на своето устройство”, коментира още основателят на Auka.
Балансирана система от показатели за ефективност: как да превърнем стратегията в действие
издателство:
цена: 21.25
спестявате: 3.75 лв + 75 точки