Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Директно листване на борсата: алтернатива ли е на първичното публично предлагане?

Ако набирането на капитал не мотивира компаниите да предпочетат първичното публично предлагане, то директното лисване на борсата може би е решението.

20 февруари 2018, 514 прочитания

Директно листване на борсата: алтернатива ли е на първичното публично предлагане?

Традиционната финансова екосистема се промени значително през последните години, а повече компании избраха да останат частни по-дълго и вече не разглеждат първичното публично предлагане (ППП) като необходимост.

Повече източници на частен капитал стават достъпни, особено при обещаващите технологични компании. Тези нови финансови източници, които включват институционални инвеститори – държавни инвестиционни фондове, хеджиране, фондове за частен капитал и други – проявяват желание да инвестират в добре оценените компании.

Вследствие на това много частни организации се оценяват на стойност над един милиард долара. Проучване, проведено в САЩ, показва, че голяма част от тях са настроени скептично към предимствата от това да се превърнат в публична компания.

Вместо да се стремят към първично публично предлагане, редица организации предпочитат придобиванията и сливанията. А мотивите на онези компании, които са избрали ППП, често се оказва, че са различни от тези на техните предшественици. В миналото основната мотивация за първичното публично предлагане беше елементът на предлагането“, на набирането на капитал.

Частният капитал не беше много или не беше достъпен при изгоди условия. Така че, след като вече получаването на средства не привлича компаниите към ППП, дали един нов подход ще промени ситуацията? Директното листване на борсата е алтернатива, която напоследък става доста популярна.

Директно листване на борсата: алтернатива ли е на първичното публично предлагане?

Организациите, които листват своите ценни книжа, очакват в замяна по-късно да започват да набират капитал чрез частното инвестиране в публични компании (Private investments in public equity – PIPE). В повечето случаи обаче чрез директно листване фирмите не успяха да постигнат поставените си цели. Компаниите, избрали този път бяха малки и не достатъчно зрели. Вероятно те щяха да имат повече полза от традиционното първично публично предлагане, при което застрахователните дружества представят компанията на институционалните инвеститори.

Освен това по време на ППП процеса застрахователните дружества помагат на фирмите да подобряват представянето на бизнеса и стратегията си. А крайната оценка на ценните книжа е резултат от провеждането на дискусии, което има важно значение от гледна точка на прозрачността. Активното участие на застрахователите предполага и оказване на съдействие на „вторичния пазар” след първичното публично предлагане. Също така маркет-мейкинга и проучвателните дейности допринасят за ликвидността на фирмените акции.

Същевременно много от компаниите, които предприеха директно листване, осъзнаха, че не са получили подобни ползи. Техните акции се търгуваха лошо, а възможностите да наберат капитал след ППП бяха ограничени.

Дали ситуацията се е променила вече? Отговорът може да се окаже различен за всяка отделна фирма. Много от така наречените компании „еднорози” (стартъп компании, оценявани над един милиард долара) набраха средства, които значително надвишиха събраните при първичното публично предлагане.

Някои от тях дори не са преминавали през процеса на ППП и въпреки това се разглеждат като успешни организации с елитен статут. Една подобна компания може да няма нуждата да набере допълнително капитал, а може да избере да се финансира отново с частни средства. Също така фондове за частен капитал и хедж фондове, които са инвестирали в компанията, може би ще имат интерес да знаят настоящата пазарна цена на своята част дори да не планират да я продадат.

Директното листване може би е най-ефективния подход да се реализират тези цели за една компания „еднорог”. Известна и зряла организация с много инвеститори се очаква да има ликвиден пазар за своите акции. По-малките компании обаче вероятно ще продължат да се възползват предимно от традиционното първично публично предлагане.

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас | Oбщи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов