Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Четири модела на PMO, осигуряващи стойност

Ръководещите управлението на проекти и портфолио трябва да помислят за разнообразно продуктово портфолио и управление на програми.

01 юни 2017, 1046 прочитания

Отделите за управление на проекти (PMO) обикновено имат за цел решаването на конкретни проблеми, но изглежда, че има толкова на брой възможности, колкото и компании с такива инициативи. Новоназначените ръководители на управлението на проекти и портфолио (PPM) трябва да помислят внимателно кой модел на PMO ще донесе най-много стойност на организацията.

 

Четири модела на PMO, осигуряващи стойност

 

Мбула Шоен, старши анализатор изследвания в Gartner, смята, че най-добрият PMO модел е този, който е създаден за подкрепя нуждите на организацията на ниво, което организацията може да приеме и от което тя може да реализира ползи.

„PPM лидерите трябва да ангажират бизнеса и ключовите лица за идентифицирането на критичните нужди и проблеми на организацията, а след това да подготвят PMO, който най-добре ще отговори на тези нужди и ще реши тези проблеми. Трябва да се вземат предвид новото на умения на PPM, като какво PMO може да направи до голяма степен се определя от уменията на PPM. Най-ефективният начин за подпомагане управлението на проекти, програми и портфолио ще варира според нивото на зрялост на организацията“, каза той.

Макар да няма Отдел за управление на проекти, който да е „по размер за всички“, Gartner посочва четири общи PMO модела, които преобладават в компаниите:

Деен РМО

Популярен сред компаниите с разпределен, бизнес ориентирано право над проекти, дейният РМО дава широк поглед и открит подход. Обикновено, той има визия за предстояща нужда от проект и подпомага вземащите решения чрез анализиране на бизнес делата за групиране и рискове – РМО проверява бизнес делата и съставя предложения.

Доставящ РМО

Доставящ РМО е може би най-често срещаният модел. Според данни на Gartner, най-малко 40% от отделите за управление на проекти са именно доставящ РМО, натоварени с планиране и контрол на умелото изпълнение на проекти към очакванията на бизнес. Мениджърите на проекти са насърчавани да управляват проектите си, като проактивно вземат решения и ескалират проблемите. Целта е изграждане на повтаряеми процеси и техники, които ще градят фокусирана върху резултатите култура.

Услужлив РМО

Услужливият РМО често е най-подходящият модел за организации, където документацията, процесите, процедурите и методологията са недостатъчни и непоследователни. В този случай, услужливият РМО е склонен да е натоварен с установяването на стандартни практики за измерване изпълнението на проекти и развитието потенциала за разбиране статута на ключови инициативи.

Централизиран РМО

Когато нивото на зрялост на РРМ е ниско, организациите зависят от уменията и способностите на ключови фигури за изпълнение на задачите. На по-високите нива, ефективността е ключова, и мениджмънта се опитва да намали тази зависимост и да установи надеждни процеси за проследяване на проекти и докладване. Затова се формира централизиран РМО, където новите служители могат бързо да научат как най-добре в организацията даден проект да бъде изпълнен. При централизирания РМО представители от различни поддържащи проекти структури се събират на съвет да споделят своите практики.

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2020 | Реклама | За нас | Oбщи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов