Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Как можете безнаказано да критикувате всеки (дори и шефа)

19 април 2017, 127 прочитания

остави коментар

лидерство, мениджмънтМного е казано и написано за това, колко важна е обратната връзка във всяко начинание. Не толкова често се дискутира обаче, че ако съдържа критика обратна връзка може да разруши взаимоотношенията напълно. 
Когато са подложени на стрес, повечето хора са склонни да губят от своята увереност и компетентност до степен в която не взаимодействат правилно с останалите. Критичната обратната връзка може трудно да бъде приета, но затова пък е много полезна. Затова когато е необходимо критикувайте, но не забравяйте следните правила.

 
1: Започнете правилно 
Добра идея е да започнете обсъждането на спорната тема след като поискате съгласието на вашия опонент. Например, можете да кажете: “Бихте ли искал да чуете една различна гледна точка?” или “Мога ли да представя моята гледна точка?”. 

 
2: Запазете оптимизъм и бъдете внимателни
Постарайте се вашите коментари да бъдат балансирани и да не съдържат обиди. Поддържайте конструктивен тон като започвате изреченията с позитивни факти, последвани от “но …”. 

 
3: Добавете стойност
Помислете как вашата критика в крайна сметка ще помогне на този към който е отправена. Например ако считате, че той трябва да промени начина по който върши нещо, обяснете какви ползи ще донесе предлаганият от вас подход.  
4: Говорете от първо лице
Използвайте предимно “Аз”, а не “Ти”. По-добре е да кажете “Забелязвам че …” или “Чувствам се засегнат когато …”, отколкото “ти никога на правиш ….” Или “винаги ме караш да се чувствам ужасно …”. Думи като “винаги” и “никога” звучат обвинително и включват инстинктите за самоотбрана у събеседника. 

 
5: Планирайте и репетирайте
Упражнете се в това как да представите гледната си точка пред доверен приятел. Ако отделите време да обмислите добре изказването си, по-вероятно е то да бъде успешно. Също така обмислете, кое е най-подходящото време за отправяне на вашата критика. Например не е подходящо да я сервирате на колегата си, точно когато той предава резултати от работата си, полагайки усилия да спази кратки срокове или пък когато бърза за да вземе детето си от училище. 

 
6: Говорете лице в лице
Според някои проучвания, молба отправена лице в лице е 34 пъти по-вероятно да бъде изпълнена, отколкото ако е изпратена по email. И положителните, и отрицателните послания трябва да бъдат отправяни лице в лице, за да имат максимално въздействие. Когато разговаряте внимавайте и за езика на тялото – скръстени ръце или посочване с пръст няма да съдействат за запазването на конструктивен тон. Ако не е възможно да се срещнете лично с човека, с който е необходимо да разговаряте, свържете се по телефона. Съобщенията по електронната поща лесно могат да бъдат разбрани съвсем погрешно, когато става дума за спорна тема. 

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Как можете безнаказано да критикувате всеки (дори и шефа)"



    

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2017 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов