Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Модерни алтернативи на платежни услуги от Paysera България

Мартин Богданов, управител на Paysera България пред CFO

24 март 2017, 2262 прочитания


Мартин Богданов, управител на Paysera България


Г-н Богданов, Paysera е сравнително нова компания на нашия пазар. Представете дейността ѝ с няколко думи.

Paysera LT е литовска FinTech компания, стартирала дейността си през 2004г. с разработка на уеб-портал за разплащания на електронни магазини. Постепенно с развиването на дейността си, компанията придобива през 2012г. лиценз от Централната банка на Литва за дружество за електронни пари. Този лиценз ни дава право да извършваме дейности по емитиране, превалутиране и обратно изкупуване на електронни пари, както и да предлагаме платежни услуги в останалите страни-членки на ЕС. Компанията има вече 300 000 клиенти по целия свят и представителства в различни държави. Българското представителство на компанията стъпи на пазар в средата на 2016г. с услугата международни валутни преводи - онлайн платформа, предлагаща операции в реално време по SEPA за евро, достъпна чрез модерно уеб- и мобилно- приложения. Компанията предлага и решения за търговци, като портал за онлайн разплащания на електронни магазини, Paysera VISA карта, система за продажба на билети за събития и др. Към март 2017г. български клиенти на системата са над 500 компании и над 1800 физически лица.

Към какъв тип клиенти са ориентирани предлаганите от Paysera на българския пазар услуги?

Компанията предлага своите услуги както на физически, така и на юридически лица – цената на превода за юридически лица е 0.15 EUR за преводи в EUR в ЕС и 3.25 EUR за преводи в EUR към трети страни, а за физически лица първите 30бр. преводи в евро всеки месец към ЕС са безплатни. Според нас, най-печеливши от използването на платформата биха били клиенти – юридически или физически лица, извършващи регулярни ежемесечни преводи, тъй като при тях таксата се явява значителен разход като себестойност в порядъка на 15-50 евро за превод. Наши клиенти са МСП от различни сектори на икономиката – производители, вносители, дистрибутори, туристически агенции и туроператори, онлайн търговци и др.

Как виждате развитието на сектор FinТech в страната, какви са перспективите за развитието му?

България като малка отворена икономика не може да стои настрана от глобалните тенденции, включително и FinTech секторът в страната се развива все по-бързо - на пазара навлизат нови компании, предлагащи услуги в най-различни бизнес сегменти – от платежни услуги, през инвестиционни клъстери и peer-to-peer lending дружества. Като типичен представител на този сектор, Paysera България за половин година постигна много удовлетворителни резултати. Компанията успя да се позиционира на пазара като една изгодна алтернатива на стандартни платежни услуги по отношение на валутни преводи, Paysera VISA карта и др. Нашето очакване е през 2017г. Paysera България да продължи да расте с подобни темпове, като за целта се подготвят нови продукти и услуги, като: предоставяне на физически ПОС терминали за дебитни и кредитни карти; масови плащания, включително комунални и към бюджета; възможност за касово захранване на клиентските сметки и др, които да предоставят на потребителите по-голямо удобство.

Очаква се все повече FinТech компании да навлязат на пазара. С какво ще конкурират вече познатите ни финансови дружества?

Българският бизнес трябва да е подготвен, че все повече FinTech компании ще предлагат традиционни услуги по атрактивен, удобен, бърз и евтин начин, както и ще навлизат съвсем нови иновативни услуги. Това е и доказателство, че технологичните иновации имат потенциал да се превърнат в значим сектор от икономиката на България. С помощта на технологиите и развитието на дигитализацията, новите услуги ще бъдат по-изгодни и по-сигурни за потребителите.

Възстановяването на международната търговията е в ход и това ще доведе до ръст във валутните преводи към чужбина. Как услугите Ви могат да подпомогнат развитието на българските компании?

В момента малки и средни компании могат да спестят 500-1000 лева на месец, ако ползват Paysera вместо традиционните услуги на банковия пазар. В средносрочен план това ще доведе до натиск на пазара и конкуренцията ще нарасне значително, което от своя страна ще повлияе за снижаване на средните такси на пазара – ето как от това печелят не само нашите клиенти, но и целия пазар.

В страните от ЕС, въвели еврото като платежна валута, преводите в страната и към останалите страни-членки на ЕС са изравнени като цена и струват до 2-3 евро. Със своята платформа, Рaysera дава възможност на българските икономически субекти да бъдат конкурентни на техните подобни компании от страните – членки на ЕС, въвели еврото, като някои от тях пестят месечно по 1000лв. Така нашите клиенти могат да реинвестират обратно тези средства в своето развитие, с което да повишат конкурентоспособността си, което е от изключително значение за всеки един бизнес.

Как бихте формулирали основните ползи от ИТ за финансовите институции?

С развитието на глобализацията и дигитализацията, технологиите се превърнаха в неразделна част от нашия живот. С навлизането им в ежедневието ни и в сферата на бизнеса, се оказва, че много от услугите, които ползваме са дигитални – интернет, смартфон, дебитни и кредитни карти, е-банкиране, онлайн пазаруване и др. Услугите, които се предлагат на потребителите сега представляват много по-удобна и бърза алтернатива на досега предлаганите, дават една по-голяма достъпност до различни пазари, на значително по-добра цена.

Кое предимство на онлайн банкирането може да се посочи като най-значимо – бързината, сигурността или нещо друго?

Факт е, че през последните години се засилиха регулацията към финансовите/платежни институции по отношение на опознаването на клиентите им, размяна на своевременна информация, превенция и мерки за изпиране на пари и др. Като глобална платформа за преводи по цял свят, Paysera се стреми да балансира няколко свойства на предлаганите от нея услуги – освен бързина и сигурност, бих посочил и клиентската удовлетвореност. Тези три качества често влизат в директно противоборство помежду си, затова е необходим добър баланс. Например осигуряване на изключителна бързина, не бива да бъде за сметка на сигурността, съответно завишаване на сигурността, не бива да бъде за сметка на клиентското изживяване и т.н.

Считам, че предимството на е-банкирането на Paysera е в добрия баланс между тези качества, което допринася за по-добро възприятие на услугата от страна на клиентите ни.

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов