Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Какво да правим когато получим молба за напускане от ценен сътрудник

17 март 2017, 198 прочитания

остави коментар


“Трябва да поговорим” – с такава фраза най-често започват трудните разговори. Когато ключов сътрудник на компанията се обърне с нея към директора, в 99% от случаите става дума за едно – преминаване на служителя на друга работа. 

Най-често ръководителите на компании получават заявления за напускане след празници. Разбира се, сред желаещите да напуснат има такива които лесно могат да бъдат заменени, но има и ключови сътрудници, от които в голяма степен зависи успеха на предприятието. По време на поредица от неработни дни (напр. Коледни или Великденски празници) хората имат време да помислят и преоценят своите ценности и може да стигнат до неутешителния извод - работата която вършат не им подхожда. 
Как реагират ръководителите в такива ситуации? Някои се амбицират и казват нещо от типа: “Чудесно. И без теб ще се справим”. Други предлагат по-висока заплата. Но нито едното, нито другото е правилният изход. 
Ако вие сте в подобна ситуация, какво трябва да направите? 

 
1: Постарайте се да го задържите 
Най-добрият изход от ситуацията е да запазите сътрудника, от чиято работа сте доволни - на всяка цена, каквото и да ви струва, дори ако трябва да го убеждавате в продължение на дни. Трябва да забравите предишни разногласия (ако е имало такива) и всякакви “детински” реакции от типа “той първи започна”. 
Защо? 
На първо място, защото на нивото на своя професионализъм хората не се променят. Това, че човек може да е работил в продължение на 2 години най-отговорно, но днес да прави всичко “през пръсти” е мит. Хората не се променят (поне в това). Ако сте доволни от работата на даден сътрудник преди 5 години, ще бъдете доволни и след 20 години. 
На второ място, за компанията е изгодно да повишава способните в рамките на своите компетенции сътрудници и да поставя именно тях начело на своите екипи и отдели. 

 
2: Променете работата му
Ако видите от другата страна на бюрото си ключов служител с молба за напускане възприемете това като възникнала за вас задача да направите работата на този сътрудник по-интересна. В 90% от случаите хората напускат просто защото им е станало скучно да се занимават с това, което вършат. 
Вие може редовно да провеждате забавни мероприятия за сплотяване на колектива, да сте наели най-добрата кетъринг фирма, която да снабдява офиса с изискани ястия и т.н. Но ако човекът е започнал да счита своята работа за рутинна и безинтересна, всичко това ще е напразно. 
Какво можете да направите? Може да разширите функциите му. Може да му дадете по-отговорна работа. Може да му дадете подчинени, да му възложите да обучава стажант. Можете да го преместите в друг отдел. Може да смените профила на дейността му – например служител от отдела по продажби можете да преквалифицирате в продуктов мениджър и т.н.   

 
3: Не разчитайте само на парите
Ако заплатата на служителят, които желае да напусне е на средното ниво за пазара или малко по-висока, то ако я повишите и не направите нищо друго – просто отлагате напускането. 
Когато човек реши своите потребности от първа необходимост (може да осигури доход за себе си и семейството си), следващата му потребност е реализация. Ако не можете да осигурите на своя сътрудник чувството, че прави важни и необходими неща, ако той няма усещането, че расте заедно с компанията и научава нови неща … няма да го задържите. 
Затова изпращайте ключовите сътрудници на курсове за обучение по нови технологии и методологии. На тези които обичат да се изказват на конференции и да публикуват статии, дайте тази възможност. Постоянно показвайте, че виждате тяхното професионално израстване и сте готови да подкрепяте развитието им. 
Не на последно място, не пропускайте да благодарите за реалния им принос в който и да е проект - повечето хора следват инстинктивно мотото: “Няма да работя само за благодарности, но и без благодарности няма да работя”(дори ако никога не са го чували). 

 
4: Разговаряйте с хората
И така, работите са стигнали до молба за напускане. Трябва да признаете, че грешката е именно ваша – вие сте ръководителя. Вие не сте разпознали на ранен етап момента на настъпване на скуката, вие не сте решили проблема превантивно. 
И колкото по-голяма става вашата организация, колкото повече хора ръководите директно (според добрите практики те не трябва да са повече от 20), толкова по-трудно е да намерите време за личен разговор. А това е изключително важно. Не случайно в много крупни компании мениджърите са задължени всеки месец да провеждат с преките си подчинени разговор по теми не свързани с работата в продължение най-малко на един час. Счита се, че така мениджърът може да добие представа как се чувства сътрудникът в компанията.  

 
5: Преразпределете натоварването
В много случаи, щом видите молбата за напускане на бюрото си, вече е прекалено късно. Може да се окаже невъзможно да спасите ситуацията – молбата няма да бъде оттеглена. Сътрудникът напуска. Колкото и да е странно, това все още не края на перспективите за вашата съвместна работа. Какво трябва да направите? Първо, помислете за тези, които остават. Задълженията на напусналия ще преминат към хората от екипа, в който той е работил, а това неминуемо ще доведе до нарушаване на работния баланс, допълнително натоварване и т.н. 
Необходимо е веднага да оцените, какво ще стане с натоварването на хората в отдела. Понякога това води до неочаквани изводи – може би ще разберете, колко силно искате да си върнете напускащия в екипа. 

 
7: Чакайте го обратно
Всъщност, не става дума просто да чакате способния сътрудник да се върне в компанията - трябва да подготвите почвата за това. Широко разпространен мит е, че при предишния си работодател се връщат само неудачниците. Връщат се тези, които са очаквани – дори при същите условия, от които са си отишли. 
В крупните ИТ компании има много примери за такива ситуации – ценни специалисти напускат и се връщат по два-три пъти и всеки път са добре дошли. 
Затова, ако способен сътрудник напуска компанията, трябва да го уверите, че винаги ще се радвате да възобновите сътрудничеството си.  

 
Източник: “Не дайте ему уйти”, Мария Коновалова, Деловой квартал, 2017

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Какво да правим когато получим молба за напускане от ценен сътрудник"



    

© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2017 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов