Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CFO Статии

Новите технологии в сектора на финансовите услуги изискват нови умения

72% от участниците в проучване на PwC считат, че недостига на кадри ще застраши ръста на техните компании

02 март 2017, 937 прочитания

Бързото разпространение на новите технологии създава сериозни кадрови проблеми в сектора на финансовите услуги, установи наскоро проведено от PwC международно проучване.  

Почти една пета от ръководителите на компании в сектора на финансовите услуги считат, че през последните 5 години новите технологии са променили кардинално условията на конкурентната надпревара в сектора, а 28% предвиждат сериозни промени през следващите 5 години. 

PwC

В проучването на PwC са участвали 487 изпълнителни директори (CEO) от 71 страни, които ръководят банки, застрахователни компании, компании управляващи активи и капитали и други финансови институции.  
Според повечето анкетирани ръководители, в сектора ще бъдат необходими специалисти с умения, които са различни от тези на сегашните им служители. На този фон 72% от участниците в проучването считат, че недостига на кадри ще застраши ръста на техните компании (преди година това мнение споделяха 70%). Най-разтревожени от тази опасност са директорите на застрахователни компании (81%). 
При тези опасения, независимо от повишеното ниво на неопределеност по отношение на ръста на световната икономика, въвеждането на нови регулации и засилването на геополитическата нестабилност, повече от половината анкетирани (51%) планират увеличаване на броя на служителите през 2017 г. 

 
Съкращаване на работни места планират само 17% от компаниите, но длъжностните характеристики на 4 от всеки 5 сътрудници (86%) ще бъдат променени вследствие на автоматизацията и внедряването на нови технологии. Този показател е по-висок отколкото съответният за всички индустрии (80%), отчетен в друго изследване, което е подчертава влиянието на новите технологии върху сектора на финансовите услуги. 
Други откроени заплахи за финансовия сектор, свързани с кадрите са скоростта на технологичните промени (73%), промените в поведението на потребителите (69%) и кибератаките (73%). Затова участниците в проучването открояват умението за адаптация към нови условия и сътрудничество като също толкова важно, колкото традиционни за финансовия сектор умения, като например управлението на риска. 
“Тревогата за възможен дефицит на квалифицирана работна сила расте на фона на стремителните технологични промени. Днес редица специалисти се оказват все по-необходими – от инженери по робототехника до мениджъри с опит в областта на анализите и внедряването на иновации”, коментира Джон Тери, ръководител на отдела за консултации в областта на управлението на персонала за компании от финансовия сектор, PwC. 

 
Мерките, които компаниите от сектора предприемат за решаването на този проблем включват:
  • Промяна на стратегията за подбор, задържане и развитие на персонала (71%)
  • Осигуряване на социално и културно многообразие и равни възможности (85%)
  • Почти две трети от компаниите (63%) са въвели курсове за обучение по цифрови технологии в своите програми за повишаване на квалификацията на сътрудниците
  • 49% анализират предимствата на съвместната работа на сътрудници и автоматизирани системи
  • 41% прогнозират влиянието на изкуствения интелект и това, какви умения ще се окажат необходими в бъдеще. 
Но, независимо от плановете, проучването не установява съществени промени в политиката или действията на компаниите, а като се вземе предвид признаваната от повечето ръководители заплаха от дефицит на кадри, плановете трябва да бъдат трансформирани в конкретни действия. 
Освен основните резултати, в хода на проучването са откроени и съществени различия в подхода на компаниите към решаването на кадровите въпроси. 
  • Повечето ръководители на компании чиято дейност е управление на активи и капитали са ориентирани към увеличаване на щата (64%). За сравнение сред ръководителите на застрахователни компании такива планове имат 41%, а сред директорите на банки – 45%. 
  • Директорите на застрахователни компании са най-силно обезпокоени от недостига на специалисти, като виждат в това заплаха за ръста на бизнеса (81% спрямо 70% през миналата година), а също от лежащите в основата на проблема бързи темпове на технологичните промени (83% в сравнение с 69% през миналата година). 
  • Ръководителите на банки по-малко се опасяват от дефицита на ключови специалисти (68%) и са по-склонни да използват анализи на данни за целите на подбора, развитието и задържането на кадри (52% в сравнение с 42% в сегментите застраховане и управление на активи и частен капитал). 
  • 69% от анкетираните изпитват затруднения при укрепването и запазването на доверието на клиентите в условията на активно разпространение на цифровите технологии. Най-големи са тези трудности за ръководителите на банки (76%) и застрахователни компании (72%).
“Недостатъчно оперативните и неопределените мерки, предприемани за решаването на актуалните кадрови задачи, за които съобщават ръководителите, водят до растящ дефицит на специалисти в много крупни компании и до тяхното изоставане, докато в същото време техни конкуренти активно се придвижват напред”, отбелязва Джон Тери. 
Изострянето на конкурентната надпревара за квалифицирани специалисти отчасти е обусловено от съсредоточаването на усилията на организациите върху ключови финансови центрове с цел осигуряване на ръст. Повечето участници в проучването посочват като такива центрове Лондон, Ню Йорк и Пекин – трите най-перспективни от гледна точка на ръст градове за следващите 12 месеца. 
Източник: PwC 
© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997 - 2018 | Реклама | За нас
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов